Str. Moţilor, Nr. 78 - 80, Tel/Fax: 0264 -194.995
|
|
MOTOARE 1.
- MOTOARE CU ABURI
Energia aburilor inca mai asigura o mare parte din energia folosita in
prezent.Chiar si cele mai avansate reactoare nucleare sunt
doar simple surse de caldura care transforma apa in aburi
pentru
a actiona turbine legate la generatoare de electricitate. ---------------------------------------------------------------------------------
Prima masina cu aburi a fost inventata in secolul I e.
n. de catre in- ginerul
grec Heron din Alexandria. O sfera
goala pe dinauntru era pivotata
pe doua tuburi prin care treceau aburii dintr-un mic fierba- tor.Aburii
umpleau sfera si ieseau prin tevi dispuse in parti opuse ale acesteia.
Jeturile de aburi care tasneau determinau sfera sa se ro- teasca
.Totusi ,in ciuda faptului ca era o inventie interesanta , masi- na
nu servea unui scop util. Prima
masina cu aburi cu utilitate practica a fost inventata in 1698 de
un inginer englez pe nume Tomas Savery.
Aburul dintr-o camera era
racit pana se condensa si forma o cantitate mica de apa. Redu- cerea
mare a volumului producea un vid partial,care era folosit pen- tru
a absorbi apa din minele de carbuni.
Forta
pistonului La
masina inventatade inginerul englez Tomas
Newcomen , in jurul anului
1710 , aburii impingeau un piston in sus printr-un cilindru . Apoi
cilindrul era racit pentru a condensa aburii ,si pistonul era tras in
jos .Condensarea aburilor reducea presiunea din cilindru ,astfel incat
presiunea atmosferica era suficienta pentru a impinge pistonul in jos.Din acest
motiv , Newcomen isi numea masina cu
aburi ``at- mosferica`.Ea
era folosita pentru a pune in functiune pompe de mina. Desi
s-a dovedit mult mai eficienta decat sistemul lui Savery , masina lui
Newcomen era extrem de inceata si
ineficace . Aceasta pentru ca dupa
racire cilindrul trebuia incalzit pentru a produce din nou aburi necesari
care sa impinga pistonul in sus.Altfel aburiii s-ar fi conden- sat
instantaneu. Masina lui Watt Cel
care a rezolvat aceasta problema a fost inginerul scotian James Watt . La masina sa inventata in 1769 ,aburii treceau
intr-o camera separata
pentru condensare .Deoarece cilindrul nu era incalzit si racit alternativ
,pierderile de caldura ale masinii erau relativ scazu- te.De
asemenea ,masina lui Watt era mai rapida ,pentru ca puteau admite
mai multi aburiin cilindru odata ce pistonul se intorcea in po- zitia
initiala.Aceasta si alte imbunatatiri concepute de Watt
au fa- cut
ca masina cu aburi sa poata fi folosita intr-o gama larga de apli- catii. In perioada victoriana ,locomotive cu
aburi puternice revolutio- nasera
deja calatoria pe uscat.Masinile cu aburi au facut posibile si tiparirea
ziarelor ,torsul si tesutul textilelor si actionarea masinilor de
spalat in ``spalatoriile cu aburi`` .Masinile cu aburi puneau in miscare
caruselele ,iar unii fermieri foloseau energia de abur pentru a
ara pamantul.Antreprenorii de curatatorii aveau aspiratoare cu aburi
,si la cele mai bune frizerii din orase existau chiar si perii pen- tru
masarea capului actionate de aburi. Miscarea
rotativa
Miscarea
primelor masini cu aburi produceau o miscare alterna- tiva
(de `` du-te-vino``)prin intermediul pistoanelor care se deplasau in
cilindrii.Aceasta miscare a putut apoi sa fie transformata in mis- care
rotativa prin mijloace mecanice.
Turbinele cu aburi produc miscarea rotativa nemijlocit prin forta aburilor.Mai
multi inventatori au experimentat cu turbine cu aburi in
anii 1800 , insa abia in anul 1884 a aparut un model eficient si manevrabi,inventat
de inginerul englez Charles Parsons .
La cativa ani
de la inventie turbinele Parsons erau
folosite la propulsarea va- selor
si actionarea generatoarelor. Transformarea
energiei
Masinile cu aburi si turbinele transforma caldura in energie .La ambele
caldura produsa de combustibil este folosita la fierberea
de apa
,obtinandu-se un volum de aburi de 1600 de ori mai mare ,iar aburii
comprimati provoaca miscare . La motoarele cu piston aburii se
dilata intr-un cilindru ,impingand un piston.La turbinele cu aburi, aburii
care se dilata actioneza rotoare. In ambele cazuri , aburii pird energie
termica.
Masinile cu aburi si turbinele sunt exemple de motoare cu arde- re
externa ,deoarece caldura se aplica in afara sectorului de lucru , de
obicei prin combustie-arderea combustibililor . Aburii sunt creati in
fierbatoare prin arderea petrolului sau a carbunilor. In centralele nucleare
caldura este produsa prin reactii nucleare. 2.
- MOTOARE ELECTRICE -
Electricitatea
fiind o forma foarte avantajoasa de energie ,ge - neratoarele
si motoarele electrice au o utilizare foarte larga - de la motoare
pentru burghie si pana la locomotive.
-------------------------------------------------------------------------------- Electricitatea exista de la crearea materiei ,intrucat
materia este formata din atomi ,care contin particule incarcate electric ,numite protoni
si electroni .Vechii greci stiau ca frecand o bucata de chih- limbar
cu o bucata de panza ,aceasta va atrage obiecte usoare ,dar nu
aveau o explicatie a acestui fenomen.De fapt ,frecarea genereaza electricitate. Materialele
neincarcate electric au un numar egal de electroni,in - carcati
negativ,si de protoni ,incarcati pozitiv , care se neutralizeaza reciproc
.Insa prin frecarea a doua materiale ,se produce un transfer de
electroni de la unul la altul , dezechilibrand incarcarea lor elec- trica
. Cel care primeste electroni se incarca negativ , iar cel care pierde electroni
se incarca pozitiv . Motorul
cu megavolti
Unul dintre generatoarele prin inductie des folosite este cel in - ventat
in anul 1931 de Van de Graaff . O
curea confectionala dintr - un
material izolant transmite energia unei sfere metalice , care ajun- ge
in cele din urma la cateva milioane de volti.Generatorul electric de tip Van
de Graaff este utilizat pentru
a testa materiale izolante care
trebuie sa reziste la tensiuni mari . De asemenea , acest tip de generator
este utilizat in cercetarea nucleara ,tensiunea inalta fiind folosita
pentru accelerarea vitezei particulelor de subatomi.
Cu toate ca generatoarele prin frecare si inductie genereaza o tensiune
foarte inalta , ele nu pot genera curent continuu . Aceasta nevoie
a fost satisfacuta doar la sfarsitul anilor 1790 , cand omul de stiinta
italian Alessandro Volta a inventat
prima baterie , inventie care
a condus la utilizarea electricitatii pentru iluminat la sfarsitul secolului
XIX .
Chiar daca bateria este o sursa convenabila de electricitate uti - lizata
in multiple scopuri , ea se uzeaza si trebuie fie inlocuita , fie schimbata
.Asadar , bateria nu este o sursa potrivita pentru a genera curent
electric unei intregi comunitati.
Experientele de la inceputul secolului al XIX-lea au dus la dezvol- tarea
generatoarelor moderne. Motoare
cu curent continuu
Curentul continuu este un curent electric care circula intotdeau - na
in aceeasi directie dinspre o baterie sau orice alta sursa . Daca se conecteaza
o baterie la la bobina unui motor electric simplu , aceas - ta se comporta ca un
magnet, avand la un capat polul nord si
la ce - lalalt
polul sud . Intrucat polii opusi se atrag , polul nord al bobinei este
atras de polul sud al magnetului permanent , iar polul sud al bo- binei
este atras de polul nord al magnetului permanent . Aceste forte de atractie
produc rotirea bobinei .
Totusi , un schimbator automat numit comutator schimba direc - tia
de circulatie a curentului electric prin bobina .Cumutatorul unui motor
de curent continuu simplu este alcatuit dintr-un inel de cupru taiat in doua si
instalat pe un material izolator , pe axa de rotatie . Capetele
bobinei sunt conectate la cele doua capete ale inelului .Cu- rentul
electric circula prin intermediul unei perechi de carbuni nu - miti
perii , conectati la partile opuse ale cumutatorului . Rotatia axu- lui
face ca fiecare din perii sa fie conectata pe rand la polii bobinei . Motoare
cu curent alternativ
Curentul alternativ isi schimba de regula directia de 50 sau 60 de ori pe
secunda . Unele motoare care functioneaza cu curent alter- nativ
au un rotor alimentat cu curent prin intermediul unui cumuta - tor
, la fel ca si in cazul motoarelor cu curent continuu . Insa la ma - joritatea
motoarelor cu curent alternativ , rotorul nu este conectat , motorul
functionand in acest caz pe baza unui principiu numit induc- tie
. Curentul alternativ care circula prin fluxurile statorului
produc un
camp magnetic , ca si cel produs de rotirea unui magnet perma - nent
. Acest camp mobil produce un camp in fluxurile rotorului , magnetizandu-l
. Astfel , el se roteste , din cauza respingerii polilor sai
de actre campul magnetic care il inconjoara .
Rotorul poate fi prelucrat din bare de cupru sau de aluminiu , co- nectate
la capete la doua inele metalice . Ansamblul rotorului seama- na
cu o cusca , motiv pentru care acestui tip de motor i se mai spune si
motor-cusca de veverita. Motoare
sincrone
La motoarele prin inductie , rotorul se misca mai incet decat campul
magnetic care il inconjoara . La motoarele sincrone , rotorul se
misca in acelasi timp cu campul magnetic care il inconjoara . Un motor
sincron simplu este constituit dintr-unul sau mai multi magneti permanenti
, polii acestora fiind atrasi de polii opusi ai campului magnetic inconjurator ,
astfel incat se rotesc cu aceeasi viteza . La unele
motoare , rotorul nu este un magnet permanent , ci un electro- magnet
, dar principiul de functionare este acelasi . Un alt tip de mo- tor
sincron foloseste flucturatiile de
curent alternativ pentru a pro- duce
un camp magnetic care determina rotirea unei roti zimtate. Acesta
este principiul de functionare a unor ceasuri electrice.
Majoritatea motoarelor electrice genereaza miscare circulara. Unele
au insa spirele stativului liniare ,producand un camp magnetic liniar
, care va atrage materiale conductoare . Acest tip de motor se numeste motor
prin inductie liniara si este
utilizat pentru a pune in miscare
usi glisante , benzi pentru bandaje la aeroporturi , precum si la
conducerea unor trenuri de mare viteza . 3.
MOTOARE CU BENZINA Motorul cu benzina a
revolutionat transportul la inceputul a - nilor
1900 . Pe sosele , vehiculele cu aburi si gaze au cedat locul ce- lor
cu benzina . In aer , pana la aparitia motorului cu reactie doar motoarele
cu benzina asiguraau energia necesara zborului . -------------------------------------------------------------------------------- Motoarele cu benzina , asemenea motoarelor DIESEL si
celor de rachete , sunt motoare cu ardere interna . Combustibilul arde in in- teriorul
acestora pentru a asigura energia de miscare . La un altfel de
motor , vaporii de benzina sunt amestecati cu aer si aprinsi de o scanteie
. Amestecul de benzina si aer arde atat de repede incat ex- plodeaza
si gazele produse se dilata rapid . Aceasta dilatare impinge un
piston printr-un cilindru , iar miscarea pistonului roteste un ax pentru
producerea miscarii de rotatie . La motoarele mari actionea- za
mai multe pistoane si mai multi cilindri in succesiune rapida ,pen- tru
a produce o forta de torsiune mai uniforma . La motoarele cu benzina
rotative , care nu au cilindri , gazele actioneaza direct un rotor
. Motoare
in doi timpi
Cel mai simplu motor cu benzina cu cilindri , folosit la unele masini
mici si la multe motociclete , este motorul in doi timpi. Pentru fiecare
piston ciclul de operare are doua
faze . Intai pistonul urca in cilindru
pentru a comprima un amestec de combustibil si aer in spa - tiul
de deasupra sa . In acelasi timp , o noua incarcatura de amestec este aspirata
pe sub piston . O scanteie produsa de o tensiune inalta , aprinde
amestecul comprimat , si gazele care explodeaza imping pis- tonul
in josul cilindrului . Noul amestec impinge gazele arse in afara printr-un
canal de evacuare , si el insusi comprimat cand pistonul urca
din nou .
Cand se afla sus , pistonul blocheaza canalul de evacuare , astfel gazele
dilatate nu pot iesi . Acest canal se deschide cand pistonul ajunge
jos . Pozitia pistonului controleaza , de asemenea , canalul de admitere
a amestecului de combustibil si aer si canal deversor.
Miscarea de sus - jos a pistonului roteste un ax numit arbore cotit
cu manivela . De arborele cotit este asezat un volant greu , care continua
sa se roteasca dupa ce pistonul a ajuns in pozitia cea mai joasa . Astfel ,
volantul transforma exploziile de energie provocate de coborarea pistonului ,
intr-o miscare continua relativ uniforma , si
impinge pistonul inapoi in sensul cilindrului in a doua parte a fie- carui
ciclu .
Motoarele in doi timpi sunt relativ ieftine , dar sunt ineficiente in
transformarea combustibilului in energie de miscare . Motor
cu 2 pistoane
Schema
unui piston cu aprindere benzinei prin scanteie
Motor
Diesel cu aprindere prin compresia motorinei
Alte
scheme de motoare
Motor cu 2 pistoane
Motor
cu 4 pistoane in linie
Motoare
in patru timpi
La un motor in patru timpi exista patru faze in operarea fiecarui piston
. La prima miscare in jos , numita cursa de admisiune, amestecul
de combustibil si aer este aspirat deasupra pistonului . Apoi
pistonul se misca in sus , comprimand amestecul , aceasta a doua faza fiind
numita timp de compresiune .
Amestecul comprimat explodeaza
datorita unei scantei , impingand pistonul in jos in cea dea treia faza , numita
cursa utila sau activa . Apoi
pistonul urca din nou
, de data aceasta expulzand gazele arse . Dupa aceasta a patra faza
, numita timp de evacuare , procesul se repeta .
Desi motorul in patru timpi este mai eficient decat cel in doi timpi
, doar in jur de a treia parte din energia combustibilului este transformata
in energie utila de miscare . Restul se pierde . Proble - ma
principala se datoreaza miscarii oscilante (de `du-te-vino`) a pistoanelor
. Fiecare piston , osciland de mai multe mii de ori pe minut
,consuma o parte din energia asigurata de combustibil .
Motor
turbojet Interiorul unu motor turbojet: Un motor turbo face un avion sa zboare adaugand enrgie aerului si apoi
aspirandu-l afara prin spatele motorului.Diferitele componente ale motorului
sunt:(1),tubul de captare a aerului ,(2)
elice si compresor,(3) combustor,(4)
turbina si in final,(5) tubul de evacuare.
|
Websiteul a fost realizat pentru a fi vizualizat cu Microsoft® IE la o rezolutie a ecranului de 1024*768 pixeli, cu o profunzime a culorii de 16 biti. © 2003 Clasa XII-C Web Site. All rights reserved. For any inconvenience please contact the webmaster. |